Koolhoven ontwierp een aantal vliegtuigen voor de British
Aerial Transport Company, waaronder deze Baboon. Het ontwerp stamt uit 1918,
lang voordat er kleurenfoto's gemaakt werden. Gelukkig staan de kleuren vermeld
op deze bouwtekening van Walt Mooney. Trainers zijn meestal heel geschikt om als
schaalmodel te bouwen omdat ze zijn ontworpen met een behoorlijke mate van
stabiliteit. En als het model door Mooney ontworpen is kan er eigenlijk met het
vliegen niets mis gaan!
![]() |
![]() |
Een foto van een originele B.A.T. F.K.24 Baboon | Het model van Walt Mooney |
De F.K.55 was een revolutionair ontwerp van Koolhoven. Het had een
middengeplaatste motor en een contraroterende propeller en zou een snel en
wendbaar jachtvliegtuig moeten zijn. Helaas heeft het vliegtuig slechts één vlucht gemaakt, die slechts twee minuten duurde.
Hieronder is een foto van de F.K.55 "Koolhoven Pursuit" gebouwd door Tom Hallman. De constructiefoto toont de contraroterende propeller. Zo te zien heeft Tom hiervoor een Keith Sterner tandwieloverbrenging gebruikt.
|
De Koolhoven F.K.55
bouwtekening is afkomstig van The Plan
Page website van Gary Hunter. Het ontwerp is van Robert Vail Smith, het
artikel werd gepubliceerd in juni 1937 in Model Airplane News.
Het mechanisme voor de contraroterende propeller is hiernaast gekleurd
weergegeven. De groene propeller is vast gemonteerd aan een balsa buis die vrij
in de romp kan ronddraaien. De gele propeller is als een normale propeller
gemonteerd en wordt aangedreven door het rubber wat in de balsa buis zit
bevestigd. Het geheel zit aan een lagertje achter in de romp bevestigd. Nadeel
van dit systeem is dat de lengte van het rubber beperkt wordt door de smalle
buis, en dat "stretch winding" niet mogelijk is. Gebruik maken van een
alternatief is dus een goed idee.
Deze Koolhoven F.K.58
bouwtekening is afkomstig van Ken Hornes
Kenny's Old Time Model
Airplane Magazine.Het ontwerp is van Alan D. Booton, het artikel werd
gepubliceerd in juli 1939 in Model Airplane News.