Dit deel van mijn website is een vertaling van de zeer uitgebreide bouwbeschrijving die Michael Stuart heeft gemaakt voor het bouwen van een vliegend schaalmodel.
Wout Moerman
Het liefst zet ik het model volledig in elkaar voordat ik het spuit, tenzij het afplakken hierdoor lastig wordt. Met dit kleurenschema is er geen afplakken nodig, dus het was logisch om het model eerst in elkaar te zetten. Hiermee voorkom je dat er lijm op de gespoten verf komt.
De vleugel is eerst op de romp gelijmd, waarbij is opgelet dat de voorrand op de
plaats zit zoals aangegeven op de bouwtekening. Ik gebruik balsalijm om de
vleugel op de romp te lijmen. Neem de tijd om te zorgen dat alles goed haaks zit
wanneer het geheel van bovenaf wordt bekeken. Zelfs wanneer de lijm volledig
gedroogd is vind ik het geheel nog niet erg stevig. Als je van voren kijkt zie
je dat je nog steeds de vleugels wat op en neer kan laten wiebelen. De
vleugelstijlen geven straks het geheel wel stevigheid, maar ik heb nog een klein
balsa vulstukje onder de vleugel gelijmd om te zorgen dat beide vleugeltippen
even hoog zitten.
Vervolgens wordt het stabilo op de romp gelijmd waarbij weer wordt opgelet of het
haaks op de romp staat. Voordat de staartvin op het stabilo wordt gelijmd heb ik
eerst een rij speldenprikjes door de bespanning van het stabilo geprikt zodat de
lijm hier goed tot het hout kan doordringen. Anders zit de staartvin alleen vast
aan het spanpapier en dat is geen stevige verbinding. Je kan ook zien dat ik een
klein hoekje uit de achterkant van het stabilo heb gesneden zodat de staartvin
goed tegen de achterkant van de romp kan komen te zitten.
Controleer nog eens goed van achteren en van voren of alles haaks en symmetrisch
op de romp zit. In de frontale foto kan je zien dat de neuslager niet in het
midden zit. Dit is bewust zo gedaan om domping en zijtrek (downthrust en
sidethrust) te krijgen.
Hier is het voltooide model, klaar om te worden gespoten.
Ik heb vaak gelezen dat het schilderen van een vrije vlucht model teveel gewicht
toename geeft en daardoor de vliegprestaties drastisch vermindert. Daarom
besloot ik om eens te wegen hoeveel gewicht er nu daadwerkelijk bij komt met een
gespoten laag blauwe verf. Het gewicht van het bovenstaande model was 15,5 gram.
Dit is dus zonder wielen, vleugelstijlen, propeller, enzovoort.
Wel, wat voor dure apparatuur gebruik ik om mijn modellen te spuiten?
Hier is het in al zijn glorie. Geef toe, je bent vast onder de indruk. De membraancompressor is ongeveer 20 jaar oud en was best prijzig in die tijd. Maar het is een geweldige investering geweest. Er zijn zat redelijk geprijsde compressoren op de markt die speciaal bedoeld zijn voor verfspuiten, dus het moet niet moeilijk zijn om een geschikte te vinden.
Er zijn uiteraard alternatieve manieren om de verfspuit van lucht te voorzien.
De duurste, op de lange duur, zijn de bussen perslucht die te koop zijn bij
hobbywinkels. Andere alternatieven, als je de ruimte hiervoor hebt, zijn een
autoband-adapter of een industriële gascylinder en een geschikte regulator. Ik
kan je niet veel advies geven over deze alternatieven, behalve dat hoe groter de
autoband is, hoe constanter de luchtdruk is en hoe minder vaak je hoeft te
pompen.
Hier is mijn goed gebruikte Badger 350 single action, external mix verfspuit.
Het is ruim 7 jaar oud en ik verwacht al een paar jaar dat hij de geest geeft,
of dat ik nieuwe onderdelen moet kopen. Maar hij blijft maar doorgaan,
waarschijnlijk vanwege de eenvoud van het ontwerp. Er zit een medium spuitmond
op en kan alles wat ik nodig heb. OK, het is niet mogelijk het precisie werk te
doen wat mogelijk is met een dure dual action verfspuit, maar ik kan wel leven
met wat extra afplakken wanneer dat nodig is.
Ik gebruik Humbrol Enamel (olie)verf die is verdund met cellulose thinner. Voor
de Swift heb ik mijn eigen kleur blauw gemengd, wat over he algemeen geen goed
idee is als je denkt aan de reparaties die mogelijk over een paar jaar nodig
zijn. Maar Humbrol Midnight Blue is erg donker - waarschijnlijk te donker voor
dit model - en ik heb daarom wat French Blue toegevoegd om het wat lichter te
maken. In de foto zie je de gemengde verf in het glazen potje.
De hoeveelheid thinner die moet worden toegevoegd is belangrijk. Hier zie je het
glazen potje nadat de thinner is toegevoegd. Ik weet dat ik het zou moeten doen,
maar in de praktijk meet ik de verhoudingen nooit exact af. Als richtlijn ga ik
uit van 4 delen verf op 3 delen thinner.
Alhoewel Humbrol nergens vermeld dat thinner kan worden gebruikt voor het
verdunnen van olieverf blijkt dit wel heel goed te mengen. Ik denk dat de
thinner helpt om de verf te laten hechten aan de spanlak en de verf droogt veel
sneller. Ik denk ook dat je een gelijkmatigere laag krijgt dan met verdunner.
Hier is de eerste verf die het model raakt. Je kan niet zien of ik een masker
draag, en dat is misschien maar beter ook. Ik heb wel wat ventilatie door een
open raam. Maar jullie moeten beslist een ademmasker dragen!
Je ziet snel genoeg of de verdunning goed is of niet:
- Te weinig thinner maakt het moeilijk om de verf uit de verfspuit te krijgen.
Bovendien kan je een sinaasappeleffect krijgen, of kleine kloddertjes verf die
op het model spetteren.
- Te veel thinner geeft weinig dekkingskracht en je kan kleine speldenprikjes
zien verschijnen, bijna alsof er kleine spetjes vet op het model zitten. Wanneer
je probeert dit met meer verf te verhelpen wordt dit allen maar erger en
veranderen de speldenprikjes in kleine kraters.
Bouw de verflagen langzaam op totdat je de dekking krijgt die je wilt bereiken.
Op dit model, waarbij blauw spanpapier is gebruikt als onderlaag is minder verf
nodig om een goede dekking te krijgen.
Weten wanneer je moet stoppen kan lastig zijn - de neiging is er om door te
blijven gaan met het aanbrengen van verflagen. Ik kreeg het voor elkaar om te
stoppen voordat er teveel verf op het model zat. Maar ik heb nog steeds 2/3 van
het glazen potje leeggespoten.
Hier is het model rechtstreeks uit de spuiterij. De glansverf is misschien niet
ieders smaak omdat het alle oneffenheden accentueert. Maar het verbetert wel de
hechting van de transfers. Er is altijd de mogelijkheid om achteraf een laag
matte of zijdeglans lak aan te brengen als je er echt niet mee kan leven.
Op deze laatste foto's lijkt het blauw wat lichter dan in werkelijkheid. Mijn
digitale camera lijkt een probleem te hebben met donker blauw.
>
Ik heb het model gewogen met de gespoten afwerking, en raad eens - de verf heeft
slechts 0,5 gram aan het gewicht toegevoegd! Het model weegt nu net 16 gram. Ik
moet toegeven dat ik verbaasd was over hoe weinig het gewicht was toegenomen.
Michael Stuart