Bouw je eerste vliegende schaalmodel - door Michael Stuart

English translation

Dit deel van mijn website is een vertaling van de zeer uitgebreide bouwbeschrijving die Michael Stuart heeft gemaakt voor het bouwen van een vliegend schaalmodel.

Wout Moerman

Het landingsgestel

Het metaaldraad wat meestal voor de landingsgestellen van modelvliegtuigen wordt gebruikt is verenstaal, ook wel bekend als pianodraad. Dit is hard en veerkrachtig en is te koop in goede modelbouwwinkels. De meest gebruikte diktes voor modellen met een spanwijdte tot 75 cm zijn 0,5, 0,8 en 1 mm. In Engeland wordt dit uitgedrukt in S.W.G., de “Standard Wire Gauge”. Maar buiten Engeland zullen niet veel mensen hier mee uit de voeten kunnen.  Daarom is hier een omrekentabel:
24 SWG = 0,022 inches = 0,56 mm
22 SWG = 0,028 inches = 0,71 mm
20 SWG = 0,036 inches = 0,91 mm
18 SWG = 0,048 inches = 1,22 mm

Hier vindt je een meer uitgebreide omrekenhulp. Als je in de doosjes van de Veron Tru-Flite modellen kijkt zie je 20 SWG. Ik (Michael Stuart) dacht dat hier wel wat gewicht te besparen is en vond een reststukje 0,8 mm.
Ik moet eerlijk toegeven dat werken met staaldraad niet mijn sterkste kant is en dat ik moeite heb met het maken van een symmetrisch landingsgestel. Laten we eens kijken hoe het mij deze keer vergaat.
Het helpt om de bochten te markeren voordat we gaan buigen, ik gebruikte hiervoor een dunne merkstift. Leg dus het staaldraad op de bouwtekening en teken de posities van de bochten af op het draad. De voorste poot is het eenvoudigst om te maken - hier zijn de eerste bochten.

En hier is hij klaar. Er was nog wel heel wat buigwerk nodig voordat de hoeken symmetrisch waren en de wielassen in een lijn lagen. Je kan waarschijnlijk wel op mijn foto zien dat de lengte van de poten niet 100% nauwkeurig is - mijn landingsgestel is een beetje te lang geworden.

De achterste poten zijn veel lastiger om goed te krijgen omdat ze verraderlijke kleine lusjes aan de voorkant hebben en wat lastige dubbele bochten aan de achterkant. Deze zijn heel lastig om goed te realiseren in 3D! Je ziet in de foto dat ik de lusjes het liefst maak door een lang stuk draad om de punt van een tang te draaien. Je kan de lusjes strakker maken door ze met de tang samen te knijpen. Mijn eerste poging eindigde in de prullenbak omdat ik de hoeken volkomen verkeerd had gemaakt, en de tweede keer ontdekte ik dat het veel makkelijker is om het draad eerst in de vorm te buigen zoals is aangegeven op de bouwtekening.

In deze foto heb ik de overtollige uiteinden van de lusjes afgeknipt. Een stukje draad helpt bij het uitlijnen van de laatste bochten.

Het eerste stuk staaldraad is nu met een druppeltje balsalijm op zijn plaats gezet. Bekijk de romp nauwkeurig en vergelijk de hoek van de poten met de bouwtekening. Misschien moet je nog wat aanpassen om de poten recht naar beneden te laten hangen. Controleer ook het vooraanzicht.

Zoek een stukje naaigaren en lijm met balsalijm het uiteinde aan de binnenzijde van K.1, zoals op de foto.

Smeer vervolgens wat balsalijm op het deel van K.1 waar het draad moet komen en omwikkel het met draad zoals op de foto. Wanneer dit is gebeurd smeer je nog wat extra lijm over de draad om K.1 nog wat steviger te maken.

Tja, ik had beloofd alles te laten zien, ook de foutjes... Deze afbeelding toont duidelijk dat ik de achterste poten toch wat verkeerd heb gebogen. Wanneer de lusjes goed zitten past de achterkant niet netjes tegen de romp. Maar ondanks mijn perfectionisme heb ik besloten dat ik hier wel mee kan leven. Als je de romp van de zijkant bekijkt zie je dat de achterste poten op verschillende plaatsen bij de romp terechtkomen, maar het verschil is niet erg opvallend.
Je ziet misschien ook dat ik kleine uitsparingen in K.1 heb gesneden om het staaldraad in te verzinken. Dit zorgt ervoor dat het staaldraad mooi onder het spanpapier blijft wanneer de romp is bespannen.

Hier is het uiteindelijke landingsgestel, degelijk op zijn plaats gebonden. Let op de extra verstevigingsdriehoekjes die ik heb geplaatst boven de voorste poot, zowel om te helpen bij het bespannen als voor versteviging van de lijmnaad. Ik geef toe dat ik een beetje secondenlijm heb gebruikt om de achterste poten aan K.1 te lijmen voordat ik ze met draad en balsalijm vastzette. Dat spul heeft toch zijn voordelen!

De staartsteun is gemaakt van staaldraad en weer met garen en lijm op zijn plaats gezet. Vergeleken met het landingsgestel was dit een fluitje van een cent. Er zijn nu nog een paar stappen nodig voor het voltooien van de romp.

Michael Stuart

Start ] Wout Moerman ] Projecten ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Tips ] Links ]

Inhoudsopgave
Inleiding
1: Wat heb je nodig?
2: Aan de slag!
3: Bouwen van de romp
5: Voltooien van de romp
6: De vleugels
7: Bespannen van de romp
8: Bespannen van de vleugels
9: Propeller, wielen en details
10: Samenvoegen en schilderen
11: Afwerking en detailering
12: Vliegt'ie?

Bijlagen
A: Kleurenschema's
B: Veron Tru-Flite modellen
C: Tips van Chris Strachan
D: Voltooide modellen
laatst gewijzigd op 10-nov-2012