Baxter Mustang

Baxter Mustang

Deze Mustang is een resultaat van een zogenaamde Cookup bij het Small Flying Arts forum. Hierbij bouwen verschillende bouwers gelijktijdig aan een zelfde soort project. In dit geval de Dick Baxter Sport Scale Mustang. Eigenlijk is dit een Baxter Akro die vermomd is als Mustang. Voordeel hiervan is dat dit model in de eerste plaats is ontworpen voor goede vliegeigenschappen, het schaaluiterlijk is hieraan ondergeschikt.

Baxter Mustang constructie Baxter Mustang constructie Baxter Mustang onderkant

Constructie

De bouw is eenvoudig omdat de rompdoorsnede rechthoekig is. Hierdoor is het model in een paar avonden te bouwen. Ik heb het mijzelf wat moeilijker gemaakt door het model op ongeveer halve grootte te bouwen. De spanwijdte is nu 21 cm.
Om gewicht te besparen zijn de vleugels en staartvlakken alleen aan de bovenzijde bespannen.

De kleuren van dit model zijn gebaseerd op de Mustangs die in Nederlands Indië vlogen. Deze waren voorzien van de Nederlandse vlag op vleugels en romp, en dit specifieke model (registratie N3-615) ook van een opvallende haaienbek. Het registratienummer heb ik weggelaten, dit vond ik te lastig op een klein semi-schaal model.
Om het gewicht laag te houden, en omdat ik het uiterlijk mooi vind, heb ik als bekleding gealuminiseerd mylar gebruikt. Dit weegt slechts 5 gram per vierkante meter, nog niet de helft van licht spanpapier.

Mylar is ongevoelig voor vocht, wat in ons natte landje wel een voordeel is. Nadeel is dat het wel wat lastiger verwerkt. Het wordt gelijmd met Bisonkit verdund met thinner en vervolgens gespannen met een strijkbout. Het resultaat is een model van 1,83 gram (zonder rubbermotor).
De cockpit heb ik van het blauwige plastic van het deksel van een champignonbakje gemaakt, door middel van vacu-form.

Eerst natuurlijk in de huiskamer uitgeprobeerd. Op 100 toeren vliegt hij mooi horizontaal. Ik heb nog geprobeerd hem een kleine cirkel in de kamer te laten vliegen, maar dat was niet bevredigend. Dus een mooi koffertje ingericht om op pad te gaan. In dit koffertje kan de propeller los van het vliegtuig worden vervoerd. De winder heeft ook een veilig plekje gekregen.

Eerst geprobeerd met een paar honderd toeren. Omdat het nogal winderig was vloog het model erg onregelmatig. Windkracht 4 is wat veel voor zo'n klein en licht model. Toch leek alles in orde te zijn en dus maar 1000 toeren gegeven. Hierop klom het model mooi en rustig en maakte het vluchten van 45 seconde. Veel glijvlucht was er niet, een paar meter boven de grond raken de laatste toeren op en omdat de propeller geen vrijloop heeft "zweeft" het model in een steile hoek naar de grond.

Fotograferen valt ook niet mee bij zo'n klein ding, maar met wat uitvergroten staat hij er toch mooi op!

Baxter Mustang koffertje Baxter Mustang Baxter Mustang

De langste vlucht die ik getimed heb was 1:39. Dit was op een koele, grauwe dag, dus hulp van thermiek zal er niet geweest zijn. Ongelooflijk hoe goed zo'n klein ding kan vliegen! Maar dat is het model uiteindelijk ook noodlottig geworden, in 2008 is het model in een hoge boom gekomen war ik hem niet uit heb kunnen krijgen. Een dag later was het model verdwenen.

Wil je dit model ook bouwen? Een tekening is te vinden op http://www.smallflyingarts.com

Start ] Wout Moerman ] Projecten ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Tips ] Links ]

Omhoog
Hollandair Libel
Fokker G1
Koolhoven fk56
Machtrainer
Cosmic Wind
Chrislea Skyjeep
Mustang
RitzySpit
laatst gewijzigd op 08-nov-2012