Ritzy-Spit

Dit model is de Ritzy Spit, een sport schaalmodel ontworpen door Tim Eckensviller. Het heeft een speciale constructie voor de vleugel, er worden geen gewone ribben gebruikt maar strips van 1,5 mm dik die in de juiste curve zijn gesneden. Deze ribben komen tussen een heel brede voor- en eindlijst. Deze constructie werd in 1937 bedacht door Gerald Ritzenthaler voor een wedstrijd model met een elliptische vleugel. Op aanraden van Tim heb ik de achterzijde van de romp 2,5 cm langer gemaakt. De bouwtekening [134 KB] die op mijn site is te vinden heb ik hierop aangepast.

Constructie

Om de vleugel goed te kunnen bouwen heb ik op een stukje multiplex een kartonnen mal gebouwd met de juiste bolling. Eerlijk gezegd vond ik de constructie lastiger dan het bouwen van een gewone ribben vleugel. Dit komt vooral doordat de voor- en eindlijst niet vlak op een bouwplank kunnen liggen, maar in de juiste bolling op een op maatgemaakte mal moeten liggen. Voordeel van de constructie is dat het een lichte vleugel oplevert met weinig weerstand. Ik hoop dat de voordelen opwegen tegen het lastigere bouwen!

Bespannen

Ik wilde het model afwerken met heel licht gealuminiseerd mylar, waar ik net een rol van had binnengekregen. Om de vleugel voldoende stijfheid te geven bedacht ik dat het handig was om eerst een laag spanpapier aan te brengen voor de stijfheid. Hier overheen komt dan het Mylar. Het resultaat? Kijk maar op de foto. Een absolute ramp doordat het mylar niet netjes strak tussen de ribben was te krijgen. Ook met spannen door hitte kwam dit niet goed, de vleugel trok hier alleen door krom.
Vervolgens de vleugel gestript en opnieuw bespannen. De vleugels zijn gespoten met Duplicolor velgenlak, te halen voor 5 euro (in 2007) bij de Halfords.
Om kromtrekken tegen te gaan heb ik een ligger van 1 mm koolstofdraad in de vleugel aangebracht. De markeringen zijn met een inktjetprinter op dun papier geprint, vervolgens gelakt met spanlak om ze watervast te maken en met Velpon op het model geplakt.

De staartvlakken en de romp zijn met mylar bespannen. Bij de neus van het vliegtuig is dit over een laag spanpapier gedaan en dit keer wel met succes. Om de achterkant van de romp licht te houden is die alleen met mylar bespannen.

Van balsa een spinner gemaakt die ik op de boormachine netjes in vorm heb geschuurd. De achterzijde van de spinner is een rond stukje 0,5 mm triplex.
Op de foto is het schuren nog niet gebeurd, maar met snijden is de vorm al heel mooi te benaderen.

Propeller

De propeller is gesneden uit één stuk balsa, de tekening is te vinden bij de propellers. Van balsa heb ik een spinner gemaakt die ik op de boormachine netjes in vorm heb geschuurd. De achterzijde van de spinner is een rond stukje 0,5 mm triplex.
Als vrijloop gebruik ik een zogenaamde Garami Clutch. Hierbij is gebogen stukje scharnierend bevestigd, zodat dit wegklapt wanneer de motor is afgewonden. Over de vrijloop komt een plastic spinner die ik met vacuform heb gemaakt over de balsa spinner. De spinner heb ik met contactlijm erop gelijmd. Omdat deze lijm taai blijft zal dit bij neuslandingen (hoop ik) goed blijven zitten. Als afwerking wordt de spinner met acrylverf in de juiste kleur gebracht.
 

In de cockpit zit een mannetje dat is gesneden van schuimplastic van een vleesverpakking. Als inspiratie gebruikte ik een 1:24 model van een engelse jachtvlieger die ik zo'n 25 jaar geleden heb gemaakt. Met wat geduld en acrylverf is hiermee een licht en mooi pilootje te maken. Deze piloot is gemonteerd op een latje balsa dat boven in de romp is gelijmd. Hiermee heb ik ervoor gezorgd dat de rubbermotor niet de piloot kan raken.

Het gewicht is nu 16 gram, waarvan 2 gram lood in de neus om het model in balans te brengen.
Indoor vliegt het model heel goed op een lus van 3 mm rubber. Voor buiten ben ik nog aan het zoeken naar de juiste afstelling, misschien moet de motor voor buiten een fractie dikker zijn. Ik heb 4,5 mm geprobeerd, maar dat was teveel voor de gebruikte afstelling van het vliegtuig. De onderstaande foto's zijn het model met de dunne motor.

 

Start ] Wout Moerman ] Projecten ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Tips ] Links ]

Omhoog
Hollandair Libel
Fokker G1
Koolhoven fk56
Machtrainer
Cosmic Wind
Chrislea Skyjeep
Mustang
RitzySpit
laatst gewijzigd op 10-nov-2012