De Polly is een simpel model van onbespannen balsa. Het is een variatie op de oorspronkelijk Polly die is ontworpen door Bill Brown, die helaas begin 2010 is overleden. Dit model heeft een leuke Old Timer uitstraling en dat heeft ervoor gezorgd dat veel mensen het model zijn gaan bouwen. Vanwege de belangstelling heeft Bill zelf een paar varianten ontworpen, maar ook door anderen zijn er een aantal leuke variaties bedacht:
- Polly 1: hoogdekker met vleugel op een pylon en enkel kielvlak: het oorspronkelijke ontwerp van Bill Brown. Op de foto hiernaast een exemplaar van Al Backstrom;
- Polly 2: hoogdekker met vleugel op een pylon en dubbel kielvlak, ontwerp van Bill Brown;
- Polly 3: hoogdekker met cabine en enkel kielvlak, deze variant is ontworpen door Bill Carney;
- Polly 4: dubbeldekker met bovenvleugel op een pylon en dubbel kielvlak, ontwerp van Bill Brown;
- Polly 5: laagdekker in racestijl, met enkel kielvlak, een ontwerp van Lyman Hatz;
- Polly 6: mijn eigen variant, een dubbeldekker met cabine en dus eigenlijk een combinatie van nummers 3 en 4.
Uiteraard houdt de ontwikkeling hier niet op, intussen is bijvoorbeeld een Polly op twee drijvers gezet om zo een watervliegtuig te maken. Iemand anders heeft een Polly uit depron van vleeswarenschaaltjes gebouwd. Ook is intussen een canardvariant ontwikkeld door Matthew Taudevin. Wie weet wat er nog meer voor creatiefs zal ontstaan?
De constructie is heel eenvoudig. De bouwtekening is hier op de site te vinden
als free download. Uiteraard is bij een model wat volledig uit
balsa bestaat belangrijk om hiervoor de juiste kwaliteit te zoeken. Neem voor de
romp en staart zo licht mogelijk balsa want anders wordt het model al snel te
zwaar. Voor de vleugels is de stijfheid ook belangrijk, het balsa wat ik gebruikt heb is
"kwartiers gezaagd" en dat is voor deze vleugels de beste kwaliteit. Het is met
goed zoeken wel eens in de stapel balsahout in de winkel te vinden en is te
herkennen aan de streepjes dwars op de nerfrichting. Het voordeel van kwartiers
gezaagd hout is dat het vrijwel nooit kromtrekt.
Overigens heb ik naderhand tussen de vleugels twee stijlen aangebracht om de
stevigheid verder te vergroten. Dit maakt het model vooral tijdens het vervoer
in mijn fietstas veel minder kwetsbaar. Deze stijlen zijn van een bamboe
saté-prikker die ik gespleten heb om zo een dunne en sterke stijl te kunnen
maken. Deze zijn bevestigd aan de verstevigingsribben, voor de ondervleugel heb
ik hiervoor een gaatje in het balsa gemaakt.
De propeller heb ik gesneden uit een stukje vurenhout en afgewerkt met politoer. Diameter en spoed is 5x6, wat voor een redelijk lange motorloop zorgt. De vrijloop en lagers heb ik gemaakt van 1 mm messing, een vrij zwaar materiaal wat meteen ook dienst doet als neusgewicht. Door het oogje aan het uiteinde is het rubber eenvoudig op te winden. Op verzoek heb ik de prop achteraf nog nagemeten om er een werktekening van te maken, dus als je ook eens zelf een prop wilt snijden kun je je gang gaan!
Mijn model weegt zo'n 15 gram en dat is voor een dubbeldekker met 30 cm spanwijdte een mooi gewicht. Vanwege de naam heb ik een leuk stukje "nose art" ontworpen en met merkstiften er op gezet. Het lichtgrijs is sterk verdunde acrylverf. De registratie is gebaseerd op de naam die Bill Brown op SFA gebruikte: phO2arm. Waar de O2 voor staat weet ik niet, maar wel dat hij werkte als instrumentmaker voor een farmaceutisch bedrijf.
Als motor gebruik ik een lus van 3 mm rubber. Het model kan van een vlakke ondergrond mooi beheerst opstijgen en klimt mooi langzaam. Wanneer de motorloop is afgelopen daalt het model vrij snel, met zijn korte vleugels en grote romp is het nou niet bepaald een goed zweefvliegtuig. Maar het is wel een zeer betrouwbaar model, wat ook niet snel door thermiek zal worden meegevoerd. De vluchttijden zijn rond de 45 seconde, afhankelijk van de omstandigheden.