Afstelling: het zwaartepunt

Vaak staat op een bouwtekening aangegeven waar het zwaartepunt moet komen te liggen. Maar wat moeten we doen als dit niet bekend is?

Tip 1: Voor de meeste vliegtuigen geldt dat het zwaartepunt op ongeveer 1/3 van de koorde moet liggen. Bij modellen met een klein stabilo of met een korte staart moet het zwaartepunt echter verder naar voren liggen.

Tip 2: Het zwaartepunt is eenvoudig te bepalen met de website Aircraft Center of Gravity Calculator. Hier vul je de afmetingen van het vliegtuig in. Gebruik hiervoor gewoon centimeters. Als Static Margin is 15% een goed uitgangspunt. Klik dan op "Click" en onderaan de pagina kan je bij "From Wing Root LE to CG" aflezen hoever het zwaartepunt van de voorkant van de vleugel moet liggen. In de tekening is dit weergegeven als de afstand CG. Ook voor Canard modellen bestaat zo'n calculator, de Canard Center of Gravity Calculator.

Tip 3: Proberen: als het zwaartepunt goed ligt herstelt het vliegtuig zich goed van verstoringen door turbulentie. Indien dit niet het geval is moet het zwaartepunt naar voren. Bij een vliegtuig dat moeilijk af te stellen is helpt het vaak om het zwaartepunt verder naar voren te leggen, of het stabilo te vergroten.

Lees ook eens het artikel met afstellings-tips van Bill Henn, een expert op het gebied van vliegende schaalmodellen.

Aircraft Center of Gravity Calculator
 

Start ] Omhoog ] Wout Moerman ] Projecten ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Links ]

Materialen
Rubber
Afstelling CG
Afstelling vliegen
Bouwtekeningen
Bill Henn
Vloerlak
Airbrush
laatst gewijzigd op 08-nov-2012