One Nite 16

Peck Polymers One Nite 16

De One Nite 16 is een bouwdoos van Peck Polymer. Het is een verkleinde versie van de veel bekendere One Nite 28, een model wat in Amerika wel gebruikt wordt in de P30-klasse. Meestal bouw ik geen bouwdozen, maar toen ik deze laser-gesnede bouwdoos kreeg van een goede vriend ben ik met plezier aan het bouwen gegaan. Inmiddels heb ik van hem ook en One Nite 28 gekregen en willen we samen met P-30 competitie gaan meedoen, maar daarover later...

One Nite 16 One Nite 16 One Nite 16 One Nite 16

Constructie

De constructie is heel eenvoudig. Het model bestaat vrijwel volledig uit 1,5 mm x 1,5 mm balsa latjes. De enige ronde vormen zijn de ribben, maar die waren al lasergesneden. Ook al voorgesneden waren verstevigingsdriehoekjes, lekker makkelijk! Wat wel veel werk kan zijn is het snijden van alle korte latjes die in de romp worden gebruikt. Maar er is wel een makkelijke manier hiervoor: Serieproductie van latjes

- Snijd van een plankje balsa een strook hout waarvan de breedte precies gelijk is aan de gewenste lengte van de latjes.
- Smeer de twee lange zijkanten van dit strookje in met een laagje balsalijm.
- Snijdt nu van het strookje zoveel latjes af als je denkt nodig te hebben.

Je hebt nu latjes die allemaal gelijke lengte hebben en al zijn voorgelijmd!

Tip

De romp is tamelijk smal, waardoor het rubber vast kan lopen tussen de rompzijkanten. Dit gebeurt vooral achterin, en dat wordt nog verergerd doordat de romp achterin smaller wordt. Dit is te verbeteren door de romp pas na de rubberophanging te laten versmallen. Dat betekent dat het stukje balsa van de rubberophanging nieuw gesneden moet worden, maar dat is een kleine moeite. Gebruik voor dit stukje balsa de resten van de voorgelijmde strook zodat de breedte meteen exact goed is.

Bespannen

Het model is bespannen met "domestic tissue", iets waar ik geen Nederlandse naam voor weet. Het is heel dun papier wat in Amerika onder andere door Halmark wordt verkocht als cadeau verpakking. Het wordt verkocht in een pak met daarin veel verschillende kleuren en dat maakt het geschikt om een vliegtuig mooi kleurrijk uit te voeren. Het is wel wat zwaarder dan Esaki, met een gewicht van 15 g/m2 tegen 12 g/m2. En het is niet bestand tegen water, waar bij het bespannen ook rekening gehouden moet worden. Nat bespannen is niet aan de orde, en bij gebruik van waterhoudende lijm moet het papier niet verschoven worden omdat het dan scheurt. Ik heb het model wel bespannen met behulp van verdunde witte houtlijm en dat is gelukkig wel goed gegaan. Doordat het model geen gebogen vlakken heeft is het bespannen verder niet zo moeilijk. Het spanpapier is vervolgens met twee lagen spanlak waterbestendig gemaakt.

Vliegen 2009

Ik heb nog niet heel veel met dit model gevlogen omdat de staartvlakken bij een van de eerste dagen dat ik met de ON16 vloog beschadigd raakte. Dit heb ik vervolgens hersteld, maar hierna begonnen de staartvlakken krom te trekken. Op dit moment ben ik ze nieuw aan het maken.

Een bijkomend "probleem" is dat het model veel te goed vliegt! In ieder geval om te gebruiken op het Goffertpark. Het model zweeft zo goed dat het makkelijk de bomen ik verdwijnt. Misschien moet ik er een DT opzetten? Dat belooft nog wat voor de ON28!

Nieuwe staartvlakken

Om te voorkomen dat de nieuwe staartvlakken weer kromtrekken voorzie ik ze van diagonalen. Dit maakt het maar weinig zwaarder, maar wel veel stijver. De makkelijkste manier hiervoor is om eerst het midden van het staartvlak te bouwen, vervolgens de uiteinden in te korten en daarna de omtrek er omheen te lijmen.
 

One Nite 16 One Nite 16 One Nite 16 One Nite 16

one nite 16 mylar bespannen staartvlakken Voor het bespannen gebruik ik nu zilverkleurig mylar. Dit is niet vochtgevoelig en ik hoop dat hierdoor de vlakken nu recht blijven. Een eerdere poging met nieuwe staartvlakken met diagonalen trok namelijk weer krom.... En om het model eenvoudig mee te kunnen nemen heb ik het staartvlak afneembaar gemaakt met behulp van wat stukjes balsa en bamboe. De bespannen nieuwe staartvlakken wegen samen 1,36 gram en dat is ongeveer 10% lichter dan de oorspronkelijke staartvlakken. Sinds de nieuwe bespanning is de staart niet meer kromgetrokken.




Start ] Wout Moerman ] Projecten ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Tips ] Links ]

Omhoog
Boston-Jet
Doodle Bug
Freebird
One Nite 16
Polly
Frog Pup
Shark
Sophia
Space Bipe 1
Sportster
Stringless Wonder
Tichenor Midget
Weather Buster

laatst gewijzigd op 08-nov-2012