Dit deel van mijn website is een vertaling van de zeer uitgebreide bouwbeschrijving die Michael Stuart heeft gemaakt voor het bouwen van een vliegend schaalmodel.
Wout Moerman
OK, laten we weer wat met balsa doen, dat is toch veel leuker dan werken met
staaldraad. Zo denk ik (Michael Stuart) er in ieder geval over. Hier zie je de
laatste liggertjes die onder de neus zijn bevestigd. Ik moest F.12 aanpassen om
ze symmetrisch te krijgen. Toen de lijm was gedroogd zijn de liggertjes tot op
de voorspant afgeschuurd. Vervolgens zijn F.2 en F.3 toegevoegd.
Aangezien ik al een deel van de neus had ingelegd met balsa besloot ik om hiermee door te gaan en dit ook aan de boven en onderzijde van de neus te doen. Dit geeft extra sterkte waar het nodig is, maar geeft ook voldoening en is een goede techniek om onder de knie te hebben voor komende modellen. Je hebt waarschijnlijk aan 1,5 mm balsa voldoende, maar ik gebruik liever 2 mm balsa. Hierdoor kan ik dit voldoende laten uitsteken om dit later in mooie rondingen te schuren. Neem een stukje zacht balsa en snijdt hier een strookje in de breedte af, zodat de strook net een beetje groter is dan de opening tussen F.4 en F.5. Je kan het nu de breedte op maat maken met een schuurklosje. Plaats het eind van de strook op zijn plaats en teken af waar de volgende ligger zit. Snijdt het stukje van de strook af en kijk of de maat goed is. Werk met een schuurblokje rondom de kanten bij totdat het stukje passend klemt, waarbij het stukje een beetje buiten de constructie blijft steken. Je moet hiervoor waarschijnlijk de zijkanten wat schuin schuren. Ga door totdat de pasvorm goed is, zonder openingen aan de zijkant. Begin opnieuw als het stukje te klein is geworden. Omdat het zachte hout makkelijk te verwerken is kost het niet veel tijd om een stukje te maken. Als het perfect is lijm je het op zijn plaats. Wanneer je hoger op de romp komt worden de hoeken van de stukjes steeds interessanter om te maken.
Hier is de bovenkant volledig opgevuld. Nu gaan we verder met de onderzijde.
De buitenste stukjes zijn een beetje anders gedaan, de stukjes zijn simpelweg van
opzij op hun plaats geschoven en liggen vlak tegen de onderste langsliggers.
Zoals gezegd vind ik dit
werk veel voldoening geven, maar het kan best zijn dat u daar anders over denkt.
In dat geval is deze stap ook te omzeilen, je hebt in ieder geval de zijkant
beplankt om het model tijdens het opwinden stevig beet te kunnen houden.
Wanneer de lijm is uitgehard kunnen de stukjes grof op maat worden gesneden met
een scherp mes. De liggers laten zien hoever je hiermee kunt gaan. Hier is de
neus voor het schuren. Op de foto zie je dat de luchtinlaat is uitgesneden in
plaats van opgeschilderd.
Vervolgens wordt de uiteindelijke vorm met een schuurblokje gemaakt, gevolgd door
"polijsten" met waterproof schuurpapier met korrel 600 (uiteraard droog
gebruiken).
In deze foto zie je ook dat ik begonnen ben met het in vorm brengen van de neus
en met het afronden van de hoeken aan de onderkant.
Vervolgens pak ik de zijkanten van de cockpit aan. De bouwdoos gebruikt een papieren patroon wat over de balsa structuur wordt gelijmd. Dit is eenvoudig te doen, maar zoals gewoonlijk besloot ik het anders aan te pakken. Omdat papier snel beschadigt en kreukt wanneer het model wordt beetgepakt gebruik ik liever balsa voor dit soort uitsparingen - in dit geval zacht 1,5 mm balsa. Het papieren patroon gebruik ik om de vier stukjes balsa uit te snijden. Hieronder zie je het eerste stukje op zijn plaats gelijmd. Ik heb het met opzet wat laten uitsteken. De uiteindelijke vorm wordt bereikt door te schuren wanneer de lijm is gedroogd.
De vier stukjes zitten nu op hun plaats en zijn geschuurd. Je ziet nu ook de twee
vulstukjes die ik achter de hoofdsteun heb gelijmd om te zorgen dat het
spanpapier hier kan worden vastgezet.
Om de bespanning mooi over de spanten te laten lopen hol ik plaatselijk de spanten uit met dit schuurblokje van X-acto. De uiteinden hebben ieder een andere ronding - de smalle ronding is erg handig om tussen liggers te schuren die vlak bij elkaar liggen. Om het blokje zit waterproof schuurpapier met een korrelgrootte van ongeveer 360. Hieronder zie je de brede kant van het schuurblok in actie. Natuurlijk kan je makkelijk zelf dit soort blokjes maken, of rol een stukje schuurpapier over een stukje rondhout. Je kan zelfs met een mesje het hout tussen de liggers verwijderen. Dat wordt wel niet erg netjes, maar niemand die dat ziet wanneer de bespanning is aangebracht.
De laatste klus is het vergroten van de opening in de neus. De vorm is niet
kritisch, maar maak de opening zo groot mogelijk zodat het rubber makkelijk door
de opening kan tijdens het opwinden. Je ziet hoe ik een wegwerp nagelvijl heb
aangepast om hier makkelijk bij te kunnen komen.
Hier is de uiteindelijke neus na nog wat schuren. Bij een hoekpunt zie je het
licht erdoorheen schijnen omdat ik het teveel heb afgerond.
De bouwdoos toont een vrij grote opening voor de pen voor de rubberbevestiging achter de cockpit, maar als je een stukje aluminiumbuis gebruikt hoeft dit niet zo groot te zijn. Ik maak het gat meestal met een ronde vijl. Het is verstandig om het gat voorlopig nog iets te klein te laten.
Om je een indruk van het gewicht te geven, mijn romp kwam uit op 6 gram (op een brievenweger met een nauwkeurigheid van een halve gram).
De romp leggen we nu opzij, we kunnen gaan beginnen aan de vleugels.
Michael Stuart