Dit deel van mijn website is een vertaling van de zeer uitgebreide bouwbeschrijving die Michael Stuart heeft gemaakt voor het bouwen van een vliegend schaalmodel.
Wout Moerman
Zoals ik (Michael Stuart) al eerder noemde heb ik de zilveren markeringen gemaakt van decalpaper
wat zilver geschilderd is. Het is behoorlijk tijdrovend, maar heeft het voordeel
dat niets hoeft te worden afgeplakt. En, als het niet mooi is kan het makkelijk
worden verwijderd en opnieuw worden gedaan. Ik raad deze methode alleen aan op
een glanzende ondergrond, op een matte ondergrond is het niet goed mogelijk om
het decal over het spanpapier naar de juiste plaats te laten schuiven. Daarnaast
is de plakkracht dan ook minder.
Om te beginnen spuit ik een vel transparant decalpaper met een laag zilver. Ik
gebruikte een verfspuit maar een spuitbus werkt net zo goed. Decalpaper (water-transfer)
is te koop via diverse webwinkels.
Hier heb ik een stuk van de bouwtekening uitgesneden waar de registratieletters
op staan. Een stuk van het decalpaper is afgeknipt, net een beetje groter dan
nodig is. De tekening en het decalpaper zijn daarna samen op de snijmat gelijmd.
Met een scherp mes wordt door de tekening en de decal gesneden. Je hoeft niet
door de achterlaag van het decalpaper heen te snijden - enkel door de
zilverkleurige toplaag. Je kan en stalen liniaal gebruiken voor de rechte
lijnen, en de rondingen uit de vrije hand snijden (minder moeilijk dan dat het
lijkt).
Wanneer je klaar bent met snijden kan de papieren letter zo worden opgetild. Een
goede indicatie dat je geen stukje hebt overgeslagen.
Als je klaar bent kunnen de tekening en afplakband worden losgehaald.
Snij elke letter los en week hem in water. Wanneer de decal begint te schuiven kan je de omtrek weghalen zodat enkel de
letter op het papier over blijft.
Nu komt het lastigste - je moet de decal op de vleugel schuiven. Gebruik veel
water om hem te kunnen laten schuiven. Ik vind het handig om een nat penseel te
gebruiken om hem naar zijn plaats te duwen. Misschien krijg je een scheurtje,
maar deze zijn meestal niet meer te zien wanneer de decal is gedroogd. Op de
foto zie je ook hoe het spanpapier begint op te zwellen door het water, ondanks
de laag lak en verf.
Maar hier kun je zien dat het spanpapier en de decal weer mooi zijn strak
getrokken na het drogen. De letter A is zojuist aangebracht waardoor een kleine
golving te zien is, de letter G is al volledig droog.
Hier is de complete registratie. De positie van de letters zijn overgenomen van
de bouwtekening door de vleugelribben als oriëntatiepunten te gebruiken. De
registratie aan de onderzijde van de vleugel is op de zelfde wijze gedaan.
Voor de streep op de romp heb ik een mal van karton gesneden. Hiermee is de vorm
op het decalpaper overgebracht.
De eerste decal brak in drie stukken, maar ik kreeg hem uiteindelijk toch op
zijn plaats. Gelukkig zijn de breuken achteraf vrijwel onzichtbaar.
De registratie op de romp is op dezelfde manier gedaan als de registratie op de
vleugels.
Om de letters netjes op hun plek te krijgen kan de rest van de bouwtekening
worden gebruikt. Houd dit over de decals en kijk of ze onder de uitsparingen
zitten. Ik heb de G en de laatste W eerst aangebracht en daarna de rest.
Hier is het uiteindelijke resultaat.
De volgende stap - laten we een propeller op het model plaatsen. Een haak moet
op de propelleras worden gebogen en ik koos een ruitvorm hier voor. Als je deze
gemaakt hebt laat je d as tussen je vingers rollen om te zien of de haak mooi
gecentreerd is en niet zwabbert. Indien nodig moet je de ruit wat verbuigen -
dit vermindert het trillen van de motor in het model.
Plaats de prop op de as en laat hem ronddraaien. Meestal is een propellerblad zwaarder waardoor deze telkens naar beneden draait. Om de propeller in balans te brengen moet het lichtste blad wat zwaarder worden gemaakt, of het zwaarste blad dunner worden gemaakt. Deze laatste methode wordt het meest gebruikt.
Plastic kan eenvoudig dunner worden gemaakt door er met een mes wat van af te schrapen. Zoals je ziet geeft dat best wat rommel. Controleer regelmatig en stop met schrapen wanneer de propeller goed in balans is op de as. Een goed gebalanceerde propeller stopt steeds op een andere plaats wanneer hij wordt rondgedraaid.
Dit schrapen wordt ook wel gedaan als een model een te zware neus heeft. Het plastic kan worden afgeschraapt totdat beide bladen bijna transparant zijn, als je dat zou willen.
Als ringetjes gebruik ik dunne plakjes van de achterkant van de propellerlager. Ze hoeven bij dit model niet erg dun te zijn omdat er niet veel ruimte tussen de propellerbladen en de onderkant van de neus is. Dikke ringetjes helpen om wat meer speelruimte te krijgen.
Over de as komt nu eerst het neusblok met de propellerlager, dan de twee
ringetjes en dan de propeller. Vervolgens moet je op zijn minst een bocht van 90
graden aan het eind van de as buigen. Deze grijpt achter het nokje van de
vrijloop op de propeller. Ik ben wat verder gegaan en heb een oogje gebogen
voordat het overtollige staaldraad werd afgeknipt.
Nu het neusblok op zijn plaats zit zie je de geringe speelruimte tussen de
propellerbladen en de neus. Je kan ook zien dat ik met zilververf de streep op
de romp heb doorgetrokken op het neusblok.
De roeren kunnen worden aangegeven met een watervaste fineliner en een liniaal.
Ik koos ervoor om decals hiervoor te gebruiken. Ik heb een serie rechte strepen
op transparant decalpaper geprint. Deze heb ik uitgesneden en aangebracht. Dat
ging maar net goed, op de donkerblauwe ondergrond zie je snel een vervelende
zilverachtige glans onder de decal. Maar op glanzend witte en zilveren
oppervlakken werkt het geweldig. Op de foto zie je de beste lijn op het hele
model (uiteraard heb ik daarom ook juist die gefotografeerd). Voordeel van deze
methode is dat je de lijnen wat kan verplaatsen voordat ze gedroogd zijn
Op een model dat met gekleurd spanpapier is afgewerkt kunnen deze lijnen ook met dunne strookjes zwart spanpapier worden gemaakt.
Vervolgens worden de eerder geschilderde vleugelsteunen aangebracht, nadat ze op
de juiste lengte zijn gesneden. Om bij het lijmen een stevige hout op hout
verbinding te krijgen heb ik op de bevestigingsplaatsen stukjes spanpapier
verwijderd.
De vleugelsteunen worden door beetje bij beetje af te snijden en te passen op
lengte gemaakt, de uiteinden worden afgeschuind om een nette passing te krijgen.
Ze zijn bevestigd met gele houtlijm.
Een laatste klusje is het schilderen van de eerder gemaakte wielen. Deze zijn
eerst met twee royale lagen sanding sealer afgewerkt. Voor banden gebruik ik
heel donker grijs in plaats van zwart omdat ik denk dat dit er realistischer uit
ziet.
De wielen worden op hun plaats gehouden door twee stukjes dunne plastic buis
over het uiteinde van de as te schuiven, en daarna een druppel secondenlijm op
het uiteinde te doen. Aluminium buis kan ook worden gebruikt en dit kan ook op
zijn plaats worden gehouden door het met een tangetje plat te knijpen.
Hier is ze dan, eindelijk voltooid - 4 juni 2005.
Ik ben heel tevreden met hoe het model er uit ziet, en ook met het gewicht van
20,5 gram (zonder rubbermotor en ballast in de neus). Nu heb ik een dag met
rustig weer nodig om wat glijvluchten te maken in de tuin.
Michael Stuart