Fokker D.VIII English translation

English translation

FokkerD.VIII

Fokker D8

Dit model is het eerste schaalmodel dat ik bouwde na mijn herstart in de hobby. Het is een vrij eenvoudig model om te bouwen omdat de romp vrij hoekig is. Helaas heeft dit model een erg kort neus, helaas omdat later bleek dat hierdoor zeer veel lood nodig was om het model in balans te brengen. Om goed te vliegen zou dit model onder de 20 gram moeten wegen, en dat deed hij ook voordat er lood in ging. Om het model goed te balanceren moest er meer dan 10 gram lood in waardoor het totale gewicht op 28 gram uitkwam...

Bespannen

Voor het bespannen is groene Esaki tissue gebruikt wat eerst is bespoten met een spuitbusje olijfgroen van Tamiya. Hierdoor wordt het model veel beter van kleur dan wanneer het tissue transparant wordt gelakt. Het model is niet gelakt met spanlak, maar met Pledge Parket Plus, internationaal beter bekend als Future. Het voordeel hiervan is dat dit is te gebruiken over het bespoten tissue zonder dat de groene lak begint op te lossen. Een artikel over het gebruik van Pledge Parket Plus staat bij de tips op deze website.

Details

De motor is gemaakt van plastic rietjes, omwikkeld met garen om de koelvinnen na te bootsen. De toevoerpijpen zijn gemaakt van spaghetti, al dente gekookt en gedroogd in de juiste vorm. Ook de bougies zijn aangebracht!

Het cockpit-interieur is heel eenvoudig, er zijn slechts twee instrumenten te zien op de foto's die ik van de D-VIII heb gevonden en deze waren direct op het buizenframe aangebracht. De leren rand rond de cockpit is echt van leer, heel dun gesneden en gedrenkt in witte houtlijm.


Fokker D-VIII Fokker D-VIII Fokker D-VIII

Vliegen Fokker D.VIII indoor

Hier staat het model op de tafel van de jury bij een indoorwedstrijd in Nijmegen. Het model kreeg veel punten voor de schaalnauwkeurigheid en afwerking. Met veel moeite lukte het mijn coach (Gé Brouwer) en mij om het model lang genoeg te laten vliegen om te kwalificeren. Hiervoor moet het model een vlucht van minstens 15 seconde maken, en na een handstart deed het model zowaar 17 seconde! Toch niet slecht voor dit zwaargewicht. De stabiliteit was ook niet erg best omdat ik de vleugel vrijwel geen V-stelling had gegeven, de bovenzijde van de vleugel was netjes op schaal: kaarsrecht.

Inmiddels is het model drastisch veranderd, ik heb het omgebouwd tot een Fokker V.23-achtig model.

Start ] Omhoog ] Wout Moerman ] Projecten ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Tips ] Links ]

Omhoog
Semi scale
Fokker F-II
Koolhoven F.K.46
Koolhoven F.K.41
Fokker D.VIII
FROG Birddog
Chambermaid
Corben Super Ace
Howard DGA
Mixmaster
Veron Wildcat
Jumbo Taylorcraft
Skyrocket
Boeing Peashooter
Stinson SR7
Vultee Attack
laatst gewijzigd op 10-nov-2012