Jumbo Taylorcraft

Jumbo Taylorcraft kit

Ik wil jullie even laten meegenieten van mijn nieuwste bouwproject, een Comet Taylorcraft met een spanwijdte van 135 cm. Dit bouw ik in het kader van de "Rubber Powered Giant Scale Cookup" op Small Flying Arts. Ik heb al jaren gedacht over een RC rubber model, en dit lijkt mij een goed moment om dit uit te proberen. Bij een dergelijk formaat model moet dat goed te doen zijn en ik hoop dat een groot deel van het gewicht van de apparatuur als zinvol ballast kan dienen.
Het grote voordeel van RC in een rubber model is dat ik het model goed uit de bomen kan houden en dat ik ook bij wat meer wind kan vliegen.

Ik ga twee kanaals gebruiken, hoogte- en richtingsroer. Ik heb een ontvanger van 10 gram, servo's van 5 gram en de NiMH-batterij zal zo'n 20 gram wegen. Samen dus zo'n 40 gram. Ik weet dat deze modellen vliegklaar tegen de 200 gram zijn en omdat ik een deel van het extra gewicht kan inzetten als neusgewicht hoeft het gewicht niet veel toe te nemen. Denk ik....

Er worden wel vaker van deze modellen omgebouwd voor RC, maar dan met een electromotor in de neus. Op SFA staat bijvoorbeeld een uitgebreid bouwverslag hiervan.

Om een indruk te geven van Jumbo Schaal, hier zijn 3 foto's van een rubber aangedreven Rearwin Speedster met een spanwijdte van 175 cm!

Jumbo Rearwin Speedster Jumbo Rearwin Speedster Jumbo Rearwin Speedster

Constructie

Het model wordt voornamelijk gebouwd van 3 x 3 mm balsa latjes. Deze worden in de bouwdoos meegeleverd in de vorm van twee plankjes die vrijwel volledig zijn ingezaagd waardoor de latjes nog door een klein beetje hout aan elkaar worden gehouden. E zijn twee identieke plankjes, die echter in gewicht nogal verschillen. Het ene plankje weegt 17 gram, het andere 23 gram. Voor de staart gebruik ik natuurlijk het lichtste hout, behalve voor de middenligger die ik wat meer stevigheid wil geven. Het hoogte- en richtingsroer is bij deze bouwdoos los van de rest van het staartvlak uitgevoerd. De bevestiging zou dan met metaaldraad gebeuren, zodat deze stuurvlakken door verbuigen van het metaaldraad in de juiste stand kunnen worden gezet. Door deze los uitgevoerde stuurvlakken is het ombouwen tot RC redelijk eenvoudig, door het metaaldraad te vervangen door scharniertjes zijn de stuurvlakken bestuurbaar te maken.

Jumbo Comet Taylorcraft Jumbo Rearwin Speedster Jumbo Rearwin Speedster Jumbo Rearwin Speedster

De romp moet de kracht van de rubbermotor kunnen verdragen en voor de langsliggers gebruik ik weer de zwaarste kwaliteit balsa die is bijgeleverd. Voor de dwarsverbindingen gebruik ik lichter balsa. Ik gebruik voor het eerst cyano-acrylaatlijm voor een model, en voor dit formaat vind ik het prettig werken. Ik gebruik het direct uit het tubetje en hoef toch niet bang te zijn dat het model teveel gewicht krijgt.

De deuren van het model kunnen worden geopend, handig om bij de afstandbesturing en batterijen te kunnen. Het balsa wat de deursponning vormt heb ik niet uit de bouwdoos gebruikt, maar vervangen door wat lichter balsa. De verticale stijl waar de deuren aan bevestigd gaan worden heb ik overigens niet van balsa maar van vurenhout gemaakt. Dit is om te voorkomen dat deze stijl sneuvelt wanneer het model een tik op zijn neus krijgt.

Jumbo Rearwin Speedster Jumbo Rearwin Speedster Jumbo Rearwin Speedster

Om de neus de juiste vorm te geven heb ik een malletje van depron gemaakt. De neusliggers zijn gelamineerd uit 3 lagen balsa met nog een extra laag 1 mm berken. Hierdoor is de neus sterk en vormvast. Dit is ook nodig omdat ik een luik in de onderzijde van de neus maak om de batterij en ontvanger te kunnen bereiken, maar dit verzwakt natuurlijk wel de oorspronkelijke constructie. Om een indruk van de afmetingen te geven heb ik hieronder in de tweede foto het rompje van een Fokker F-II peanut naast de jumbo gelegd.

Jumbo Comet Taylorcraft Jumbo Comet Taylorcraft Jumbo Comet Taylorcraft Jumbo Comet Taylorcraft

De langsliggers die over de bovenkant en zijkant lopen houden op bij de voorrand van het staartvlak. Maar wanneer ze 3 mm blijven uitsteken zou dit niet erg schaalnauwkeurig zijn, daarom heb ik ze zo verzonken dat ze nog ongeveer 1 mm uitsteken. Op deze manier komt het goed overeen met foto's van het grote voorbeeld. Om de deuren beweegbaar te maken heb ik een sponning voor de deur gemaakt waardoor de deur mooi vlak ligt als deze gesloten is.

Jumbo Comet Taylorcraft Jumbo Comet Taylorcraft Jumbo Comet Taylorcraft Jumbo Comet Taylorcraft

Voor het beplaten van de bovenkant van de rompneus moet volgens de bouwtekening tekenpapier worden gebruikt. Omdat dit vaak wat gaat golven gebruik ik hiervoor liever balsa. Maar de onderdelen hebben geen marge voor dit balsa dus er moest wat van de voorste spanten af. Omdat ik het indekken ga doen met 1 mm dikte heb ik met een vijltje en groot aantal kerfjes gemaakt met een diepte van exact 1 mm. Nu kon ik de tussenliggende delen wegsnijden en schuren zodat de spanten exact 1 mm kleiner zijn geworden. Het balsahout past nu precies over de rompneus.

Jumbo Comet Taylorcraft Jumbo Comet Taylorcraft Jumbo Comet Taylorcraft  

 

 

Start ] Wout Moerman ] Projecten ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Tips ] Links ]

Omhoog
Semi scale
Fokker F-II
Koolhoven F.K.46
Koolhoven F.K.41
Fokker D.VIII
FROG Birddog
Chambermaid
Corben Super Ace
Howard DGA
Mixmaster
Veron Wildcat
Jumbo Taylorcraft
Skyrocket
Boeing Peashooter
Stinson SR7
Vultee Attack

laatst gewijzigd op 10-nov-2012